2013. január 16., szerda

Gránátalmával töltött pisztráng


A karácsony körüli napokban nagy szakácskönyv-jegyzetelés zajlott nálunk. Én azt jegyzeteltem, amit másnak adtam ajándékba, más meg azt jegyzetelte, amit én kaptam. Nem mintha nem lenne lehetőség később a kölcsönadásokra, szoros rokoni kapcsolatokról lévén szó, csak valahogy minden könyv várakozást nem tűrő lázas kíváncsiságot és lelkesedést váltott ki ajándékozottból, ajándékozóból és érdeklődőből egyaránt. Az Orosz kulinária volt az egyik alany, ezt én lapozgattam és jegyzeteltem bőszen. Jó kis könyv, az orosz konyhán kívül áttekintést ad az ukrán, örmény, grúz és azeri ételkészítés hagyományaiba is sok képpel és recepttel. Ez a töltött pisztráng az örmény fejezet egyik leírása alapján készült. Nem pontosan ugyanúgy, de nem a jegyzetem hiányos volta, hanem saját önkényes döntéseim miatt. Amit változtattam: a diót kicsit megpirítottam, mert szerintem úgy a héjától is meg lehet szabadítani és finomabb is. Ezenkívül nem tettem a töltelékhez fahéjat, csak egy kis őrölt szegfűszeget, viszont borsot igen. Erre nem tudok elfogadható magyarázatot adni, egyszerűen fahéj nélkül képzeltem el az ízeket. De aki kedvet kap a recept elkészítéséhez, tudja, hogy ugyanannyi fahéjat is tehet a töltelékbe, mint szegfűszeget. Biztosan úgy is nagyon finom, így is az volt, sőt csodálatos, szívderítő látványt is nyújtott a piros gránátalma gyöngyökkel és a lilahagymával. Ja, igen, még ez is egy módosítás az eredetihez képest: én lilahagymát használtam, nem vöröset a színe és enyhébb íze miatt.
A töltelék jóval több lesz, mint ami beletuszkolható a halakba, de amint a recept végén írom is, a köret kiegészítőjeként, salátának is tökéletes. A töltés utáni összetűzésnél nem kell aggódni, ha nem tökéletes a záródás, a képen látszik, hogy nálam sem volt az, de nem esett szét, teljesen jól lehetett sütni és még forgatni is. Egyetek sok halat!

Recept:
  • 4 kisebb pisztráng
  • 2 közepes fej lilahagyma
  • 1 gránátalma magjai
  • 10 dkg dió
  • fél mokkáskanál őrölt szegfűszeg
  • 5 evőkanál liszt
  • só, frissen őrölt bors
  • olaj a sütéshez
A pisztrángokat megmossuk, szárazra töröljük, kívül-belül besózzuk.
A diót 190 fokos sütőben 5 percig pirítjuk, utána durvára vágjuk, majd szitára tesszük és lerázzuk a héját.
A hagymát apróra vágjuk.  Összekeverjük a diót, a gránátalmát és a hagymát, kevés sóval, frissen őrölt borssal fűszerezzük.
A halak belsejét megtöltjük a gránátalmás keverékkel. Fogpiszkálóval amennyire csak tudjuk, összetűzzük a nyílást. A megtöltött pisztrángokat lisztbe forgatjuk.
Nagy serpenyőben egy ujjnyi olajat forrósítunk. Egyszerre két halat beleteszünk és közepes tűzön mindkét oldalán pirosra - ropogósra sütjük. Egy-egy oldalra 3-4 percet kell szánni. A megfordításnál konyhai húscsipesszel, vagy spatulával viszonylag könnyen boldogulunk. A másik két halat is ugyanígy megsütjük.
A megsült pisztrángokat tálra rendezzük, köré szórjuk a megmaradt gránátalmás keveréket, ami jól kiegészíti a rizs, vagy egyéb köretet. Jól megy még hozzá a zöldsaláta is.

Nincsenek megjegyzések:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...