2015. június 18., csütörtök

Nekem a labneh...



Teljesen rákattantam a labneh-készítésre és különböző módokon való elfogyasztására. Nagyon jó játék, ajánlom mindenkinek!
A játék ott kezdődik, hogy joghurtot választunk. Ez lehet teljesen "mezei" natúr joghurt, vagy zsíros, krémes görög/török joghurt. Sőt, keverhetjük fele-fele arányban kecske joghurttal is. Mindegyiknek kicsit más íze, de főképpen állaga lesz - zsírosabb joghurtból krémesebb, sűrűbb labneh-t kapunk.
De tapasztalataim szerint a lényeg igazából a csöpögtetési időn van: minél hosszabb időt hagyjuk lecsöpögni, annál sűrűbb, krémesebb, végül már formázható sűrűséget kapunk. Egy jó kis krém várakozási ideje 3-4 óra, míg a sűrű, labdacsokra is alkalmas majdnem-sajt labneh-nek legalább egy éjszaka kell.
És innen kezdődik az igazi szórakozás: hogyan ízesítsük, mihez keverjük, mivel kóstoljuk?
Az első "eresztések" nálam a legegyszerűbb, legtradicionálisabb módon tűntek el: olívaolajjal meglocsolva, za'atarral megszórva, kenyérre kenve, pitával, zöldségekkel mártogatva. Ez a fajta is lehet persze szendvics-, vagy krém alap és nagyon jól megy hozzá a friss menta, bazsalikom, petrezselyem, oregánó. (A képen bal alsó tányér.)

A következő nagy felfedezés a sűrűbb labneh: salátákra pötyögtetve fenomenális. Variációk száma végtelen, előttünk a nyár, keverjük a zöldsaláta leveleket gyümölccsel, sült, vagy párolt zöldségekkel, zöldfűszerekkel, locsoljuk meg olívaolajjal, kevés citrommal, morzsoljunk rá labneh-t és kész is az ebéd, vagy vacsora.

Ennek egy változata látható a kép bal felső részén: sütőben sült, olívaolajjal megkent padlizsánkarikákra halmoztam a sűrű labneh-t, mézet csurgattam rá, megszórtam ribizlivel és pirított mandulával. Eszméletlen finom, egész nyáron fogom ismételni.

A labneh-golyókat is a hosszan kicsöpögtetett változatból lehet készíteni. Ennek az a nagy előnye, hogy olívaolajban tárolható, így hosszabban eláll a hűtőszekrényben és persze nagyon dekoratív. A fűszereknek itt is komoly szerepet adhatunk: bazsalikom, rozmaring, kakukkfű, fokhagyma mind szóba jöhetnek, sőt, magukat a labdacsokat is meghempergethetjük például őrölt római köményben, borsban, szezámmagban, aprított snidlingben.

Ezek csak az én néhány hetes tapasztalataim, amiket szándékom szerint egész nyáron gazdagítani fogok, mert rengeteg további ötletem van. Remélem másnak is kedvet csináltam hozzá!

És most jöjjön a nagyon egyszerű "recept":

Hozzávalók:
  • 1 kg natúr joghurt (sima élőflórás, vagy görög/török, vagy kecske, vagy mindezek keverve)
  • nagy csipet só
Ebből a mennyiségből körül-belül 30 dkg labneh lesz, ez már nem kevés.
A joghurtot összekeverjük a sóval. Egy nagy szűrőt kibélelünk két réteg gézzel, vagy tiszta tüllfüggönnyel (én ilyennel operálok). Rámerjük a joghurtot, az anyagot összefogjuk a tetején. Az egészet (szűrőstül) egy edényre tesszük és hűvös helyen lecsöpögtetjük a kívánt állagúra.







Nincsenek megjegyzések:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...